دل به دریا‌زدگان آسمانی شدند

نفتکش سانحه دیده سانچی که 30 خدمه ایرانی را در قلب خود جای داده بود، در نهمین روز حادثه به طور کامل غرق شد.
علی ربیعی که به عنوان مسئول کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی به چین رفته است، دیروز در نامه به رئیس‌جمهور اعلام کرد: خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه، جان سپرده بودند.
ربیعی، روز گذشته طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، نوشت: مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است.
رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با درخواست اعلام عزای عمومی، اعلام کرد که «تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفای حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید.»


رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی تلفنی از شانگهای به خانواده یکی از دریانوردان نفتکش سانچی این حادثه را تسلیت گفت.
پس از اعلام رسمی جان باختن دریانوردان ایرانی، رئیس‌جمهور نیز در پیامی درگذشت شهادت‌گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده‌های داغدیده آنان تسلیت گفت و تاکید کرد: هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‌های این عزیران متمرکز باشد.
پیش از این سازمان بنادر و دریانوردی غرق شدن نفتکش ایرانی را تایید کرد و در پیامی جان باختن ۳۲ نفر از کارکنان و خدمه کشتی را به ایرانیان تسلیت گفته بود.
به گزارش فارس، سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی رسما غرق شدن نفتکش ایرانی دچار حریق شده در آب‌های چین را اعلام کرد و نوشت: سازمان بنادر و دریانوردی این مصیبت بزرگ را به بازماندگان جامعه دریایی کشور و هم‌میهنان عزیز تسلیت می گوید.
راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی پیشتر درباره آخرین تلاش‌ها برای عملیات امداد و نجات اعلام کرده بود: حجم آتش کشتی افزایش یافت و طول کشتی را فرا گرفت، به همین دلیل امکان ورود تکاوران به کشتی فراهم نبود.
همچنین، پایگاه خبری «مانا» نیز از قول یک منبع آگاه در شرکت ملی نفتکش ایران خبر فوت تمامی خدمه نفتکش سانچی را تایید کرد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم در پی سانحه دلخراش سانحه کشتی نفتکش و ناپدید شدن تعدادی از دریانوردان کشورمان با انتشار پیامی با خانواده این عزیزان ابراز همدردی کرد.
این گزارش حاکی است روز شنبه (١٦ دی‌ماه) یک فروند نفتکش ایرانی با یک فروند کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد که با تلاش امدادگران تنها پیکر 3 تن از این افراد پیدا شد.
اسامی ۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش سانچی که 9 روز پیش در ۱۵۸مایلی سواحل شرقی چین  دچار حریق شد به شرح زیر است:
مجید قصابی عروجی، فرید محبی، مجید نقیان، حسین جهانی هل‌آباد، احسان ابولی قاسم‌آبادی، میلاد عنایتی، حامد بهاری هشکوایی، محمدرضا رضازاده ماسوله، مهدی سادگی، حسن رومیانی، محمد کاووسی تکاب، بهرام اتحاد، عبدالغنی سامری، ابوذر نظامی، سیدجواد حیدری، محمدساجب علی میرید‌ها، محمدهارون راشید، علیرضا نجفی‎فر، علی حیدریه کهن، بهرام پوریانی، یاور افشاری، میلاد آروی، مسلم علیزاده نودهی، عبدالکریم بشارتی‌پور، امید ضیایی، ایوب مظفری عبدگاه، احسان فرجی، سعید دهقانی، پوریا عیدی‌پور، سجاد عبداللهی، محمد پیریائی، ساقی فعال (همسر حسین جهانی هل‎آباد).
کیهان نیز این سانحه دلخراش که ما را در سوگ از دست دادن فرزندان غیور کشورمان نشاند، به ملت ایران و به‌ ویژه خانواده‌های دریانوردان ایرانی تسلیت عرض می‌کند.